11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
– představitelé renesance:
o Mikuláš Kusánský
o Mikuláš Koperník (1. pol. 16. stol.)
– myšlenka o obězích těles -> spis O obězích těles nebeských
– studium rotačního pohybu Země kolem vlastní osy
o Tycho de Brahe
– Řeší základní ontologické otázky: goniocentrické a heliocentrické soustavy => středem Vesmíru je Země, kolem ní obíhá Slunce, ale ostatní planety obíhají kolem Slunce
o Johannes Kepler (1. pol. 16. stol.)
– Určuje přibližnou vzdálenost planet od Slunce
– 2 zákony o pohybu planet:
§ Planety uskutečňují pohyb po elipsách, ale ve společném ohnisku je Slunce.
§ Rychlost pohybu planet není stálá.
o Giordano Bruno (konec 16. stol.) -> upálen za svůj názor
= představitel panteismu = ztotožňuje Boha s přírodou
názor o nekonečnosti světů: není jeden svět, je jich více a Vesmír je nekonečný
– Není jen sluneční soustava, ale je jich mnoho
o Galileo Galilei
– dovršil renesanční vědu zaměřením na ontologii a astronomické otázky
– 1. objev: 4 Jupiterovy měsíčky = medicejské hvězdy (malá sluneční soustava)
– chtěl založit novou mechaniku založenou na 3 principech:
§ zákon setrvačnosti
§ zákon relativity
§ zákon o skládání a rozkládání mechanických pohybů
– považuje přírodu za největší knihu života psanou jazykem matematiky -> děje dějící se v přírodě se dají přesně vypočítat, jsou přesně měřitelné
– > kvůli záchraně života – přeměna a odvolání svých názorů
REFORMACE = pokus v Německu v 16. století o nápravu církve = potřeba reformace:
• kritika prodeje odpustků
• velký majetek, nechovají se podle toho, jak kázali -> nedodržovali desatero
• kupčení – prodej církevních hodností atd.
– > někteří církevní hodnostáři si uvědomují potřebu reformace
§ Martin Luther – 95 tezí o potřebě reformace života ve společnosti
– > kritika odpustků
§ Tomáš Müntzer
o Švýcarsko:
§ Ullrich Zwingli
o Francie:
§ Jan Kalvín – fil. názor na uspořádání společnosti – církev má pomáhat spravovat uspořádání světa
o Čechy
§ husitství: Konrád Waldhauser, Tomáš Štítný ze Štítného, Jan Hus atd.
NAUKA O STÁTU -> renesanční představitelé reagují i na otázky týkající se státu -> renesance změnila úlohu jednoho člověka = změnila úlohu všech a funkce státu = mění se úloha, význam státu
o Niccolo Machiavelli (1. třetina 16. stol.) – Vladař
– Obhajuje absolutistickou vládu = je pro všechny dobr, když je silný stát -> prezentován silným panovníkem
– K dosažení politických cílů není potřeba morální zásady
o Thomas Hobbes (17.s tol.)
– Přirozený stát lidí je, že se jedinec snaží získat co nejvíce práv na úkor jiných => „Člověk člověku je vlkem.“ (Homo homini vlkus)
– > lidé se musí dohodnout instituci = stát – omezuje jejich touhu po individualitě
– idelaistické představy tzv. dokoalých společností x v praxi nemožné:
o Thomas Morus – ostrov Utopia
o Francis Bacon – Nová Atlantida
o Thomasso Campanella – Sluneční stát
– > představy idealního, dokonalého státu = všichni jsou si rovni
NAUKA O IDOLECH – pochází od Francise Bacona (1. třetina 17. stol.)
– řeší poznání světa -> reaguje na gnozeologii
– základ pro poznání = zkušenost – empírie
– člověk je ve svém myšlení a poznání ovlivněn chybami = idoly -> znemožňují úplně smyslové poznání:
o idoly jeskyně -> člověk je ve svém myšlení a poznání ovluvněn svými rysy, povahou, vlastností = individualitou člověka
o idoly kmene -> člověk je ve svém myšlení a chování ovlivněn předsudky
o idoly tržiště -> člověk je ovlivněn velice negativně ontakty lidí, ze kterých se nemůže dostat => ovlivněn množstvím kontaktů a slov
o idoly divadla -> jedincim ají sklony své názory myšlení nechat snadno ovlivnit autory, generací atd.
=> zabraňují člověku čisté poznání = negativní vliv
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
25. Renesanční filozofie
RENESANČNÍ FILOZOFIE
Renesance a humanismus (14. – 16.století)
Renesanční „přírodní“ filosofie
GALILEO GALILEI (1564 – 1642)
10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
Naturalismus – přírodní filozofie
Koperníkovský obrat
Francis Bacon (1561 – 1626)
THOMAS MOORE
21. Křesťanská a renesanční filosofie
1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem. B)
Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru. C)
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky. D)
Články na hledaný výraz „Filosofie období renesance“ naleznete na bezuceni.cz