ANGLICKÝ REALISMUS
Charles DICKENS (1812 – 1870)
– z rodiny státního úředníka, byli chudí => zadlužení => otec do vězení => od dvanácti let Dickens pracuje v továrně, aby uživil rodinu, pracuje v nezdravém, špatném prostředí
– vzdělával se sám
– v 15ti letech se stává písařem u soudu, po 6 letech začíná psát pro londýnské noviny (aktuální komentáře)
– ve 24 letech dostává nabídku k napsání románu => napíše ho, stává se slavným a uznávaným spisovatelem
– píše a cestuje po Evropě, do Anglie posílá fejetony a reportáže z cest
– díla: „Kronika Pickwikova klubu“ – vychází nejdříve v novinách, poté knižně
– satirický pohled na běžný život bohatých lordů
– 4 gentlemani se rozhodnou poznat venkovský život => nejprve spatřují ve venkově idylu x poté zjišťuje, že vše je jinak (chudoba, hlad, …)
– pan Pickwik je okraden => do vězení, poté zpět domů => poznali realitu, rozpouští klub => chodí více mezi lidi
– použil humor
– další díla autobiografická: „Oliver Twist“, „David Copperfield“, „Nadějné vyhlídky“ – jsou autobiografické, protože hlavními hrdiny jsou malé děti, buď sirotci nebo se musí živit sami + náhodným řízením osudu jim kdosi pomůže
– díla patetická – přílišný přecitlivělost, prostředí je realistické x zbytek idealizovaný
Robert Louis STEVENSON (1850 – 1894)
– díla: „Poklad na ostrově“ – určitý vliv romantismu
– „Podivuhodný příběh dr. Jekylla a pana Hyda“ – jedná se o vědce dr. Jekylla, který se experimentem snaží zbavit lidi zla x zlo se začne kupit a převládat => ze strachu před zlem spáchá sebevraždu => varování lidem před pokrytectvím