Dyslexie, Dysgrafie, Dysortografie, Dyskalkulie, Dyspraxie, Dyspinxie, Dysmuzie
Dyslexie
nejčastěji zastoupená porucha ( 6 – 10 % populace)
vyžaduje specifické metody a prostředky k tomu, aby se naučil číst
jedinec se běžným metodami číst nenaučí
Projevuje se:
zrcadlově zaměňuje písmena db
nedokáže určit, které písmeno je na začátku
vynechává hlásky
nerozlišuje krátké a dlouhé (metody – zvonek, světlo)
až do konce 1. stupně může být pouze slovní klasifikace
2. stupeň – zlepšení až o 2 stupně v klasifikaci
Dysgrafie
nutné užít specifické metody a prostředky pro výuku psaní
Projevuje se:
zaměňuje bc psanou podobu (formu)
zaměňuje pořadí písmen
neurovnanost písmenek
nesprávné držení tužky
vychází se z pohybu ramene, kreslí se na svislou plochu, postupně se upřesňuje pohyb (loket pak zápěstí)
Dysortografie
specifické metody pro naučení pravidel pravopisu
chyby v tečkách
plete si měkké a tvrdé i
interpunkce
Dyskalkulie
1 % populace
specifické prostředky, aby zvládl základní matematické úkony
plete si + a –
nechápe: 12 = 24 / 2
12 = 6 + 6
12 = 8 + 4
Dyspraxie
potřebuje specifický výcvik k tomu, aby se naučil polku, kotrmelec
narušení hrubé motoriky – dá se zmírnit
Dyspinxie
narušená jemná motorika – „obě ruce levé“
Dysmuzie
narušení hudebních dovedností
– receptivní
neslyší rozdíl mezi melodiemi
melodie šátečku = melodie hymny
– expresivní
slyší, ale nevyjádří
slyšel šáteček, ale bude zpívat hymnu