Členění výrobku
Výrobek
– jakýkoli hmotný statek, služba, myšlenka, uplatnění nějakého práva
– pokud jsou určeny ke směně na trhu a uspokojují nějaké lidské potřeby
– marketing chápe výrobek v širším smyslu než běžná praxe
– za výrobek se považuje vše, co může být na trhu směňováno a nabízeno jako objekt zájmu o uspokojení určité potřeby
Členění výrobku
podle vztahu výrobku ke spotřebě
– ke konečné spotřebě (spotřební zboží)
– výrobek určený pro další výrobu (kapitálové statky)
podle spotřeby se výrobky mohou členit na výrobky
– jednorázové spotřeby
– dlouhodobého užití
– Spotřební zboží
– lze rozdělit do tří skupin
1. Běžné zboží
2. Zvláštní zboží
3. Speciální zboží
– někdy je rozdělení jednoznačné, vyplývá z charakteru
– někdy záleží individuálně na vztahu spotřebitele, jeho potřebách, nákupním chování
Běžné zboží
– dá se dále rozdělit:
Zboží každodenní spotřeby
Impulzivní zboží
Mimořádné zboží
Zvláštní zboží
– výrobek většinou dlouhodobého užití s vyššími cenami, časově náročnější na rozhodování o nákupu
– zákazníci i opatřují hodně informací, pozorně srovnávají kvalitu, značku…
Speciální zboží
– zboží se zvláštním postavením na trh
– kupující je ochoten vynaložit úsilí (luxusní automobily, speciální elektronika…)
– kapitálové statky (produkty, které kupují jiné podniky k další výrobě)
– kapitál jsou investované hodnoty, které přinášejí další hodnoty (hodnoty, které investováním zvýší hodnoty)
– v podobě peněz, cenných papírů nebo kapitálových statků
– cenou kapitálu a zároveň výnosem s použití tohoto výrobního činitele je úrok, případně zisk
1. materiál a polotovary
2. investiční majetek (zařízení, stroje, výrobní linky)