Otázka č.3, Rondo – forma a žánr
a) Vysvětlení pojmů:  forma  – půdorys skladby – rondo A B A C A
                 žánr – druh hudby, rondo (forma) se může uplatnit ve skladbách různého žánru, např. symfonie, filmová
        hudba taneční, vokální, instrumentální
                – je to vyhraněný formový typ a svébytný hudební žánr – rondová hudba, rondový přednes – znamená
                  odlehčenou, živou,radostnou hudbu
 – jeden určitý formový typ (rondo, malá forma) se může uplatnit ve skladbách různého žánru.
    malá forma – veselá, vážná, tanec, pochod. X jeden určitý žánr mívá různou formu – pochod (v malé, velké
    formě či rondu).
 – v některých případech se pojem „žánr“ a „forma“ překrývají – a to u ronda.
b) Druhy rondových forem:
rondo malé – „couperinovské“, obsahuje jednu hlavní myšlenku, která má délku periody, dvojperiody, nebo nesym. věty
 – nejmenší, malá písmena abacada…, používali především klasičtí skladatelé
 – např. L.v. Beethoven – sonáta c moll, 2 věta „Pathetická“ – abaca – malé rondo
            F. Couprin – Ženci
rondo velké – prosté, klasické
 – každý větný díl na způsob malé formy (ABACADA), vedle hlavní myšlenky zde bývá i několik myšlenek
    vedelších,
 – provedení nám nepovýší rondo na sonátové chybí-li tonální sjednocenost v závěru
 ODCHYLKY – nepravidelné střídání dílů (ABCADA), zůžení dílu na díl malý, zejména díl „A“, rozšíření
                           pomocí mezivěty či kódy
ronda sonátová – nižší ABACABA – poslední ABA v hlavní tónině
 –  myšlenky při opakování nezazní v tóninách, v nichž byly uvedeny na začátku, ale jsou soustředěny do hl.tón.
 –  vyšší – přiklání se k son. formě nejen svým půdorysem, ale i hudebním obsahem, liší se od s.formy
     dvojím uvedením „A“ v expozici nebo repríze (ABAxABA)- musí být tonální sjednocení s formou ronda
     Zde se již uplatňuje proveení místo nové vedeljší myšlenky
 – ke sblížení mezi rondem a son. formou docházelo z těchto důvodů – 1)tonální sjednoceností v repríze nastává
    větší zpevnění stavby skladby, 2) evedením „provedení“ místo nové hud. myšlenky se uskutečňuje prohlou-
    benější tématizace hlavní myšlenky
 – např. Mozart – klavírní sonáta D dur – A1A2c (expozice) A1x (provedení) A2cA1 (repríza) KODA
c) Vývoj ronda:   – výskyt od 13. století ve starofrancouzských tanečních písních
 – latinsky rondeus značí kruh – kruhová skladba
 – sólový hlas (couplet) se střídal se sborem, který zpíval refrén, s instrumentální hudbou je rondo spjato až
    koncem 17. století – objevuje se ve skladbách F.Couprena – „Ženci“ (ABACA – BFBgB dur)
 – základem je minimálně trojí vystřídání hlavní myšlenky s couplety
 – v pozdější době jsou ronda buď jednovětou samost. skladbou nebo jako součást cyklu (sonáty, symfonie..)
 znaky hl. myšlenky – nejčastěji perioda či dvojperioda
                                 – zaznívá stále v hlavní tónině, při návratech možno trochu obměňovat, musí být dostatečně
                                    zajímavé, nosné, zpěvné, rytmicky výrazné, nesmí působit únavně, vedejší díly v jiné tón.
Rondovou hudbu dělíme:
 – z hlediska charakteru – vážná, smutná, veselá, vášnivá
 – z hlediska závažnosti – lehká, vážná
 – z hlediska funkce – taneční, filmová, pochodová
 – dle obsazení – komorní, symfonická, vokální, instrumentální






Výstižné, děkuji. 🙂