9. BAROKO VE SVĚTĚ
ITÁLIE
– navazuje na pozdně renesanční typ kostela s kupolí a volutami v průčelí
– Bernini – elipsovité náměstí s kolonádou před katedrálou sv. Petra
– Carlo Mderna – dostavil katedrálu sv. Petra
Sochařství
– Bernini – mytologické náměty – Apolo a Dafne
Malířství
– Carravagio – zakladatelem barokního realismu
Prosté lidi z ulice přibližoval nejširším vrstvám, hl. postavy osvětleny shora
Smrt panny Marie
– centrem akademie Carraciu
FRANCIE
– monumentální stavby – kostel Sorbony
– lovecký zámeček ve Versailles s rozlehlou zahradou
sochařství
– díla pro park a zámek ve versailles – mytologie
– Francois Girardon – sochařská výzdoba v Louvru, Sorbony
Malířství
– zobrazovali život prostých venkovanů
– Nicolas Poussin – mytologické náměty
– Claude Lorraine – krajiny, přístavy
ŠPANĚLSKO
– zdobnost, dekoratovní prvky
sochařství
– pravdivost až naturalismus
– dřevěné sochy působící na city
– pravé vlasy, vousy, šaty
malířství
– Diego Rodriguez – náboženské náměty do prostředí domácností, hospod,pestré barvy
Podobizny dvorních bláznů, šašků, žen
– Francesca de Goya – podobizny
Ohluchl, mučili ho hrůzné představy které realizoval v plátnech, nebo na stěny svého domu = Dům hluchého
Grafické cykly Rozmary
NIZOZEMÍ
– vlámsko
– rysy radikálního baroka
– Peter Paul Rubens – portréty jeho druhé ženy, náboženské náměty, Umučení sv. Tomáše
– Holandsko
– Přísnější díky púrostestantství
– Postižení okamžitého dojmu, lidové typy
– Rembrandt – vystihl čl.s jeho problémy
– Anatomie doktora Tulpa – skupinový portrét
– Danae
– Návrat ztraceného syna – nejslavnější
– zátiší, skutečný dojem
– přivádí nás do městského prostředí, zatímco vlámský do prostředí rvaček…