B) VÝTVARNÉ UMĚNÍ A JEHO OBLASTI, HRANIČNÍ OBORY
ARCHITEKTURA
Vedoucí obor výtv. umění.Vytváří prostředí pro rozvoj ostatních oborů výtvarného umění.Hlavní fcí architektury je fce užitná, prakticky účelová – mimoestetická (továrny se staví proto, aby aby se v nich vyrábělo, domy bydlelo, nemocnice léčilo, atd.).
Zabývá se mimo výstavby objektů i výstavby měst a sídlišť, stejně jako výstavbou a zařizováním interiérů.Hodnotíme „uměleckost“.
Druhy architektury rozlišujeme podle:
a) funkce
b) materiálu
Typy architektury:
a) stavby podélné (jednolodí, bazilika, peripteros apod.)
b) stavby centrální (půdorys, kruh, čtverec, pyramida, rotunda apod.)
Při estet. vnímání si kromě fce všímáme konstrukce (tech. prostředky, zajišťující vyrovnávání tlaků a stability stavby) a tektoniky (výraz konstruktivní funkčnosti, soulad mezi nesenými a nesoucími články), poměru mezi stavební hmotou a arch. prostorem (interiér x exteriér) a arch. principů, jejichž souhrn vytváří arch. řád.
Dále je důležité světlo a barva.
SOCHAŘSTVÍ
Na jednotlivé druhy se rozděluje podle:
a) fuknce (monumentální, architektonická nebo stavební skulptura, volné soch., intimní, interiérové, komorní, atd.)
b) vztahu k prostoru (volná socha, reliéf)
c) námětu (náb. a světské, alegorie, akt, portrét, květinový, rostlinný, zvěrný nebo abstraktní, atd.)
d) tvůrčího postupu (skulptura – tech. ubírající, plastika – tech. přidávající)
e) techniky a materiálu
Při estet. chápání soch. děl pozorujeme především, zda je socha určena pro jeden nebo více pohledů, dále vyjádření pohybu, způsob modelace objemů, perspektivní zkratky, osvětlení, zprac. povrchu, atd.
MALÍŘSTVÍ
Na jednotlivé druhy se rozděluje podle:
a) funkce (monumentální malba v architektuře, závěsné obrazy, na skle, knižní malba)
b) námětu čili žánru (magická, náboženská, mytologická, zátiší, dekorativní, atd.)
c) techniky (fresko, secco, mozaika, tempera, olej, kvaš, pastel, atd.)
Při estet. vnímání si musíme všímat, které malířské prostředky (linie, valér, kolorit) mají vyjádřit umělecký záměr.Jestli je použit kontrast nebo podobnost, barevné disharmonie (zesílení exprese).Prostorové vztahy, tinta (čistý barevný tón), světlost, sytost.Obrazové světlo:přírodní (sluneční, měsíční), umělé (oheň, pochodeň), nadpřirozené (svatozář) a umělecké (autorova představivost).
GRAFIKA
Dělí se na druhy podle tiskových technik:
a) tisk z výšky (dřevořez, dřevoryt, linoryt)
b) tisk z hloubky (rytina, lept, suchá jehla, akvatinta, mezzotinta)
c) tisk z plochy (litografie, sítotisk)
Při estet. prohlížení se postupuje analogicky – jak určité zjednodušení či omezení grafiky umělec dokázal využít k zvýšení estet. působené.V grafice se uplatňují vlast. kresby, linie, její síla, duktus dynamika a rytmus.
UŽITÉ UMĚNÍ
Lze ho rozčlenit z hlediska:
a) vývojového (uměl. řemesla, manufakt. výroba a uměl. průmysl)
b) funkce (truhlářství, čalouniství, zlatnictví, sklářství, atd.)
c) materiálu (org. látky, neorg. látky, umělé látky)
Dělí se podle:
a) druhu grafických znaků (typografie)
b) funkce (propagační grafika, knižní, graf. úprava tiskovin, časopisů, knih, atd.)
U estet. hodnocení je hlavní funkce posuzovaného díla a jak jsou užity prostředky, které jsou v daném okruhu k dispozici.