Ceny
– jsou pro zákazníka velmi důležité (podle jejich výše se spotřebitel rozhoduje zda – li vydá za
výrobek peníze či nikoliv (nízká cena – kupuje, vysoká cena – nekupuje)
– význam ceny – uvádí do rovnováhy nabídku a poptávku (rovnovážná cena)
– ovlivňuje zdroje
– pro spotřebitele představuje úhrn fin. prostředků, aby výměnou obdržel jinou
hodnotu
– pro výrobce je stanovení ceny klíčovým rozhodnutím, které ovlivňuje další činnost
firmy
cenu ovlivňuje
– situace na trhu
– stanovení nákladů (kalkulace)
– konkurence
– nabídka a poptávka
– kvalita zboží a jeho vzhled
– cena zastupitelných výrobků
– reklama, móda
– stanovení ceny – cena = náklad + zisk
zisk = cena – náklady
náklady = cena – zisk
– náklady určujeme podle kalkulačního vzorce
– druhy cen – pořizovací (cena pořízení + vedlejší poř. náklady)
– pořízení (u cenných papírů)
– na bázi vlastních nákladů (u vlastní výroby)
– reprodukční (bezúplatné převzetí – darování, dědictví)