Édouard Manet (1832 – 1883)
– nepřijal impres. názor (nevzdal se valérové malby, černé a šedivé barvy) a nikdy
s impresionisty nevystavoval
– proslul skandály obrazy Snídaně v trávě, Olympia
– publikum šokovala aktualizace – pařížská spol. se na Manetových obrazech objevila
v neuhlazené realitě – a převaha formálních zřetelů nad obsahem
– navázal na renesanční vzory
– postupně užíval stále světlejěí kolorit a volnější rukopis – tím se přibližoval impresionistům
– vstoupil do ateliéru T. Coutura (odešel kvůli konfliktu s učitelem – začal studovat Tiziana,
Tintoretta a Velázqueze)
– v raném období byl zaujat Španěly (španělští kytaristé, baletky a tanečnice – Lola
z Valencie)
– Snídaně v trávě (idea obrazu od Giorgiona), Olympia (variace Tizianovy Venuše)
– vázal barvy valérem, ale nikdo před ním nedosáhl takové svítivosti a jasnosti jejich odstínů
– posl. období – Bar ve Folies-Bergere – oduševnělé podobizny svých přátel, spisovatelů,
básníků, kritiků a malířů; zátiší a květiny, začal užívat pastelu
– pokračovatel Courbetova realistického názoru
– používal plošných barevných skvrn, spojil malířskou tradici baroka s moderním mlířstvím
– lidé na obrazech ustrnulí v určitých pózách