Karel Čapek
R.U.R – touto hro si získal mimořádný ohlas
– společnost Rossums Universal Robots na základě vědeckého objevu vyrábí roboty
– představa ředitele závodu na výrobu robotů je scestná, uvádí v pochybnost nejvyšší lidské hodnoty – práci,
tvorbu a lásky
– počáteční pomocníci člověka přerostou v jeho protivníky
– roboti se vzbouří a vyvraždí lidi, což znamená i jeho zánik, neznají tajemství své výroby
– v závěru hry se ve 2 robotech probudí cit, člověk při jejich výrobě do nich vložil i kus sebe sama hlavně vůli žít
a přežít
– poslední člověk na světě – Alquist je oslovuje jmény prvních lidí a žehná jim
Věc Makropulos
– vypráví o touze člověka po věčném životě
– slavná zpěvačka Emilie Matry dosáhne díky elixíru života tak nadpřirozené dlouhověkosti (300 let), přináší jí to
nudu a únavu
– hodnota lidského života totiž spočívá v přirozenosti, tedy i v jeho pojímavosti
v 30. letech se Čapek soustředil na politicko-společenské drama.
Bílá nemoc – hra, autor zde burcuje proti válce, varuje před rozpínavostí fašismu, před nebezpečím, které sebou přinášejí zfanatizované davy
– jistou zemi napadla epidemie bílé nemoci, lékař Galén pro ní vynalezl lék
– vydá ho jen tehdy, když se vlády zavážou, že již nikdy nebudou válčit
– bílou nemocí je napaden hlavní zbrojař země baron Krüg, kterého Galén odmítá léčit
– Krüg žádá maršála, aby uzavřel mír, ale ten odmítá, Krüg spáchá sebevraždu
– ani maršál nedonutí Galéna změny stanoviska, sám je pak touto nemocí zasažen a na naléhání své dcery Galéna
poslechne
– Galén přichází k maršálovi s lékem, ale je ubit fanatickým davem, když odmítá provolávat slávu válce,lék je
zničen
– Galén – obětavý venkovský lékař se vlastně dostává do paradoxní: veden nejhumánnějším záměrem – přinutit
lidstvo k míru – ocitá se v rozporu humanistickým posláním lékaře, který je vázán Hippokratovou přísahou
pomáhat nemocným, všem bez rozdílu. Výsledkem dramatu je pak trojí tragédie:
1. dr. Galén, který nedospěje k cíli svého osamoceného boje
2. maršála, jehož obracení pod tlakem okolností přišlo pozdě
3. zmanipulovaného a zfanatizovaného davu lidí, kteří slepě vykonávají příkazy mocných.
Matka – hra
– hl.hrdinka rozmlouvá postupně se svým mrtvým manželem a mrtvými syny
– byli ochotni zemřít za svou pravdu
– svého nejmladšího syna Tonyho brání, nechce ho ve válce ztratit
– až otřesná zpráva o bombardování škol a zabíjení malých dětí ji přiměje dát svému synovi zbraň a poslat ho do
války