Kluzná ložiska
1) Kluzná ložiska – čep se přímo stýká s pánví v ploše
2) Valivá ložiska – mezi čepem a tělesem jsou valivá tělesa – styk bodový nebo přímkový
Ložiska zajišťují vzájemnou polohu pevných a otáčejících se součástí a přenášejí zatížení hřídele na ostatní části stroje. Mezi pohybujícími se plochami hřídele a ložiska vzniká tření.
Kluzná ložiska – mezi plochami je tenká vrstva maziva – kluzné tření, je důležité volit správný způsob mazání.
Výhody a nevýhody
Výhody:
– jsou poměrně levná, zvlášť pro velké průměry
– snesou rázy a přetížení
– snadno se montují a demontují a opravují
– pracují-li v oblastech tekutinového tření, je jejich opotřebení nulové
– umožňují přesné uložení hřídele
– mají tichý a klidný chod, zvláště při vyšších otáčkách
Nevýhody:
– při rozběhu a doběhu větší ztráty
– větší spotřeba maziva
– při špatném mazání jsou náchylné k zadření
Kluzná ložiska se běžně dělají pro obvodové rychlosti 70 – 80 m/s.
Základy mazací techniky (tribologie)
Tření je charakterizováno třemi rozdílnými podmínkami:
1) Kapalné mazivo zcela odděluje klouzající plochy – kapalné tření:
a) čarpacím účinkem kluzných ploch klínovitého tvaru pod čepem při max. kluzné rychlosti 0,5 m/s jde o tzv. mazání hydrodynamické
b) účinkem hydrostatického tlaku maziva přiváděného mezi dvě kluzné plochy od čerpadla – hydrostaticky mazná ložiska