KONKURENCE
-tržní konkurence – proces, ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu; každý, kdo vstupuje na trh, přichází sem s nějakým cílem; chce realizovat své ekonomické zájmy
-na trhu dochází k prolínání různých forem konkurence na straně nabídky; jaké formy se používají, v jaké podobě a v jakém rozsahu, to je závislé na podmínkách konkurence – konkurence dokonalá a nedokonalá
1. Dokonalá konkurence
-abstrakční ekonomická teorie, neexistuje prakticky na trhu, ale teoreticky ano
-jde o ideální stav, ke kterému společnost nikdy nedospěla a dospět nemůže
-základním předpokladem jsou naprosto rovné podmínky pro všechny její účastníky; jde o konkurenci mezi mnoha výrobci na trhu jednoho výrobku, jejichž produkce je zcela bezrozdílná; všichni vyrábějí naprosto shodný výrobek, který se svými fyzickými vlastnostmi nijak neliší od výrobku ostatních výrobců; jsou to trhy některých zemědělských plodin (pšenice) – produkce všech výrobců splývá a v důsledku toho se na trhu formuje jen jedna cena; spotřebitele nezajímá, který z výrobců vyrobil právě tne výrobek, který si kupuje; výrobce vystupuje na trhu anonymně a nemůže proto žádným způsobem ovlivnit poptávku po svých výrobcích; nemůže ovlivnit ani cenu své produkce; cena jeho výrobku se změní jen tehdy, když se změní i cena všech ostatních výrobků na tomto trhu
-jedinou metodou konkurence na dokonale konkurenčním trhu při nezměněném rozsahu produkce je odstraňování zbytečných nákladů ve výrobě – náklady na výrobu jsou minimální
2. Nedokonalá konkurence
a) monopolní konkurence (velká skupina) – podoby dokonalé konkurenci; trh jednoho výrobku s mnoha výrobci; jejich produkt je ovšem diferenciovaný; výrobek každého z nich je trochu odlišný od výrobků ostatních účastníků trhu, anonymita výrobců mizí; spotřebitel už není lhostejný ke kupujícímu výrobku a vybírá si
-prosazují se všechny formy cenové i necenové konkurence
b) oligopol (malá skupina) – její nedokonalost je mnohem větší než nedokonalost předchozího případu; z původních mnoha výrobců jich na trhu zůstalo několik; ti mají ovšem značnou ekonomickou sílu, takže jsou schopni bránit dalším zájemcům, aby na tento trh vstoupili; přístup do odvětví je omezen, ceny jsou vyšší než ceny tržní rovnováhy při předchozích situacích; konkurence se odehrává v necenové oblasti
c) absolutní monopol – jde o případ, kdy v odvětví zůstává jediný výrobce určitého výrobku, který tak získává absolutní moc nad spotřebitelem; v ekonomické teorii je tento případ považován za druhá krajní extrém a protipól dokonalé konkurence; monopolní zisky dále rostou