MALOOBCHOD MO
činnosti spojené s prodejem zboží a poskytnutím služeb konečnému spotřebiteli
Organizace maloobchodu:
prodej volným výběrem
pultovní prodej
pojízdný prodej
zásilkový prodej
mincovní automaty
přímý marketing – podle televizní reklamy – objednávám telefonicky např. TENA
stánkový prodej
elektronický nákup
Formy maloobchodních jednotek:
specializované prodejny
– vyšší ceny, odbornost personálů (např. zlatnictví, knihkupectví, IKEA, hračkářství)
obchodní domy
několik specializovaných prodejem po d jednou střechou (např. PRIOR, GLOBUS)
každé oddělení má vlastního vedoucího, vlastní sklad, dopravu a zásobování
poskytují služby navíc – dopravu, úvěr, kopírka, klíče, čistírny, střihačská služba
obchodní střediska
většinou na sídlištích (např. obchodní středisko Sokolníky)
základem je velkoobchod potravin v přízemí a v dalších patrech specializované prodejny (lékárna, pošta, banka, čistírna, opravny, restaurace, kadeřnictví aj.)
supermarket
samoobsluha s úplným sortimentem zboží (různé ceny, různé značky) např. Meinl, Delvita
mají pulty s masem a uzeninami, sýry, saláty, dorty
vybraný sortiment drogerie, domácích potřeb, oblečení, knih aj.
mají vlastní parkoviště, na kterém jsou v přístřešku umístěny nákupní vozíky
hypermarket
větší prostor, nižší ceny než ve specializovaných prodejnách (např. Hypernova, Tesco)
prodloužená až neomezená pracovní doba
mají vlastní parkoviště a bezplatnou kyvadlovou dopravu MHD
odborné velkoprodejny
úplný sortiment zboží pro kutily a zahrádkáře (např. OBI, BAUMAX, BAUHAUS)
mají vlastní parkoviště, na kterém jsou v přístřešku umístěny nákupní vozíky na mince
prodejny s prodlouženým provozem
– omezený sortiment za vyšší ceny (večerky, non-stop prodejny, benzínky)
zásilkové obchody
– na základě katalogu, stálá evidence zákazníků (QUELLE, Knižní klub, OTTO)
2. Plán odbytu
odbytový útvar sestavuje plán bilance – stanoví rozsah, v jakém se bude uskutečňovat v daném období odb. činnost
plán odbytu má formu bilance = zdroje podniku – objem produkce, kterou chce prodat
= potřeby podniku – komu výrobky prodá
plán odbytu se sestavuje v naturálních i peněžních jednotkách
Aktiva – Potřeby Zdroje – Pasiva
dodávky pro vnitřní obchod – výroba
dodávky pro zahraniční obchod – počáteční zásoba
konečná zásoba – ostatní dodávky = nákup
Celkem Celkem