MOŽNOSTI VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
existuje systém speciálního školství → umožňuje výchovu mentálně retardovaných
– pomocné školy
speciální škola s programem pomocné školy
má 4 stupně, je desetiletá (do 18 let)
+ přípravný stupeň
– zvláštní školy
speciální školy s programem zvláštní školy
9 let, 1. a 2. stupeň → základka
– speciální třídy
možnost zřizování specializovaných tříd při základní škole, kde může být program pomocné nebo zvláštní školy
– pomoc rodičů
speciálně pedagogická centra (spc) – dávají rady rodičům (učitelům), pomáhají, konzultují
– denní stacionář
města mohou zřizovat denní stacionáře pro jedince v době přítomnosti trvalého pečovatele
– praktické školy
pro absolventy pomocných škol existuje možnost studovat v praktické škol (1-3 roky)
příprava pro běžné činnosti života (učí se psát, žehlit, vařit, nakupovat)
– pro absolventy zvláštních škol existují učební obory
– spc (speciální pedagogické centrum)
zařízení, které pracuje s retardovanými dětmi
radí rodičům jak mají s dětmi pracovat
právní otázka
vznik po roce 1992
– denní stacionář
sem dochází děti těžce mentálně i pohybově postižené
– speciální mateřská škola
navazují školská zařízení
– pomocné školy
desetileté
střední stupeň postižení
po ukončení na úrovni první nebo druhé třídy Zš
– zvláštní školy
devítileté
lehké mentální postižení
úroveň 5 až 6 třídy Zš
neučí se zde cizí jazyk – přírodní
ale prakticky
– praktické školy
pro pomocné školy – jednoleté
pro zvláštní školy – dvou až tří letá
učební obory
– ústavy sociální péče
pro těžce postižené
– osobní asistence
oblast právní
nesení odpovědnosti
výpomoc
finančně nákladné
může zůstat v rámci rodiny
NOVÉ METODY PRO PRÁCE S POSTIŽENÝMI (ALTERNATIVNÍ)
– sociální čtení
umožňuje navazovat kontakty, ke kterým by jinak nedošlo
– makaton
– blit
formy obrázků – situace
pro neverbální komunikaci
u autistů