Realismus, Francie
– snaha vystihnout skutečnost bezprostředně vnímanou zrakem
– první průkopníci – již v romantismu: barbizonci (krajináři barbizonské školy)
Jean-Francois Millet
– v jeho obr. se poprvé v mod. malířství objevil „sedlák při práci“
– harmonie mezi člověkem a krajinou
– zapůsobil na impresionisty (hl. V. van Gogha)
Charles-Francois Daubigny
– malíř tekoucích řek a plujících oblaků
– zřídil si ateliér na loďce – maloval říční krajiny
H. Daumier
– hl. představitel, více spjat s romantismem, kopíroval Rubensovy obrazy
– politické karikatury (spolupracoval s časopisem La Caricature)
– náměty: z literatury, divadla, soudního prostředí a každodenního života prostých lidí
– vypjatý plastický smysl, záliba v prudkých světelných kontrastech a dramatickém
stupňování děje
Gustav Coubert
– 2. hl. předtavitel, reprezentant programového realismu (první dílo: Štěkař)
– další dílo: Pohřeb v Ornans
– uměl. porota Světové výstavy odmítla roku 1855 Coubertovy obrazy
– lovecké výjevy, krajiny a maríny
– „Podstatou realismu je popření ideálního světa“
– sociální tématika (chudáci, proletáři, prostitutky)
– akademická malba