SLOHOVÉ POSTUPY A SLOHOVÉ ÚTVARY
SLOHOVÉ POSTUPY A SLOHOVÉ ÚTVARY
– 5 základních slohových postupů, z nichž vznikají slohové útvary (většinou se skládají z více postupů)
– slohové postupy:
1. Informační – slohové útvary, prostě sdělovací (osobní zpráva, oznámení, telegram)
– publicistický styl – novinová zpráva, inzerát, reklama
– administrativní styl – úřední oznámení, hlášení, úřední dopis
2. Vyprávěcí – prozaické žánry – umělecký styl (vyjádření děje)
– publicistický styl – reportáž prostě sdělovací (příhody, zážitky, vzpomínky)
3. Popisný
– popis statický (předmět) x dynamický (děj)
– odborný (návod) x prostý
– líčení
– charakteristika (živá záležitost) přímá x nepřímá (na základě události)
– vnitřní (charakter) x vnější (vzhled)
4. Výkladový – na základě něho vznikají žánry výkladového stylu
– odborný styl – výklad, pojednání, přednáška, referát (psaná nebo mluvená forma)
– administrativní styl – předpisy, zákony, příručky
– publicistický styl – diskuse
5. Úvahový – užívá se v uměleckém a publicistickém stylu
– úvaha, kritika, recenze, komentář, fejeton, projev (založeno na úvaze)
– málokterý žánr je založen na jednom postupu
– žánr: román – vyprávěcí, popisný, úvahový
– esej – úvahový, popisný, výkladový
– fejeton – úvahový, popisný, vyprávěcí
Zdravim,pekne stranky,prehledne serazene info,ale v sekci slohove utvary mi chybi utvar ROZBOR dila.K cemu se radi?Diky
je to tu dobré :))) LOL WOW
Prosím, zkuste se rozepsat o jednotlivých útvarech, co je pro ně typické a čeho se vyvarovat, aby se z nich nestalo něco jiného- např. referát – jakou má osnovu,zda v něm mohu mluvit k lidem a oslovovat je nebo psát jen heslovitě, jak se má vyvíjet, jaký má být závěr… nebo fejeton – jak má být max. dlouhý, zda může mít několik bodů anebo musí mít spád…jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými útvary atd.. Např. při maturitě jsem napsala dokonalou úvahu, za kterou by se nemusel stydět žádný začínající filozof, ale hodnocení jsem měla horší než spolužačka, která uvedla jednoduchý smyšlený příběh s párem citovaných vět..Prostě se stylově přiblížila více požadovanému úkolu – vyprávění.Nikoho už nezajímá, že obsah textu byl nic neříkající a nezajímavý.. Použila přímou řeč a měla vyhráno..Díky