Řízení lidí
je hlavní náplní práce managerů na všech úrovních řízení. Schopnost vést, usměrňovat, motivovat a stimulovat lidi ke kvalitnímu plnění cílů
řízení – motivace (poskytování důvodů pracovníkům proč mají práci dělat co nejlépe)
– vedení (ukazování podřízeným jak mají práci dělat)
prostředkem řízení je chování a vystupování managera (vzor pro pracovníky) motivační faktory: mzda (odměna za práci), charakter práce, možnost tvůrčího uplatnění, vztahy na pracovišti, dostatečný rozsah pravomoci a odpovědnosti, způsob práce a vystupování přímého nadřízeného, společenské uznání práce, …
styl řídící práce
– manager uplatňuje různé styly, je závislí na jeho osobních vlastnostech, postojích a návycích, ale také na konkrétní situaci, kterou má řešit, koho má řídit
– ideální manažer použije pro každý problém jiný způsob řízení
3 základní typy:
1. autokratický – využívá přímo své autority, bez konzultace s ostatními. Efektivní tehdy když jsou potřebná rychlá, kritická rozhodnutí a má-li řídící pracovník dost pravomoci k jejich prosazení.
Nevyhovuje v oblasti motivace.
2. demokratický – všichni si mohou vyjadřovat, ale konečné slovo má manager. Vytváří podmínky pro spoluúčast kolektivu na rozhodování. Vyžaduje relativně málo dohledu je efektivní pokud jsou všichni pracovníci profesionálové.
3. liberální (konzultativní) – manager plní funkci konzultanta, snaží se pracovníky povzbuzovat a vytvářet podmínky pro nápady zaměstnanců a svůj názor prezentuje tehdy, je-li na něj tázán. Funguje pouze v prostředí kde jsou pracovníci silně motivováni na plnění úkolů a jsou-li jeho cíle v souladu s cíly organizace
Kontrola
proces sledování, rozboru a přijetí opatření v souvislosti s odchylkami mezi plánem a jeho realizaci. Kontrola představuje zpětnou vazbu řízení. Bez existence zpětné vazby dochází k negativním jevům (ztráty, rozkrádání, nepořádek, …)
kontrola zajišťuje ocenění dobrých výsledků a odhaduje nedostatky
funkce kontroly:
a) ekonomická – využití rezerv, odstranění chyb a nedostatků
b) sociální – přispět ke zlepšení vztahů v kolektivu tím, že správně, objektivně hodnotí práci pracov.
c) psychologická – posiluje pocit odpovědnosti za vykonávanou práci
kontrolu můžeme rozdělit podle:
místa kontroly
1. přímá – kontrola přímo na pracovišti (inspekce, inventura)
2. nepřímá – výkazy, hlášení, porady
času
1. předběžná – kontrola reálnosti plánů
2. průběžná – výsledky výroby, dispečink výroby
3. následná – zjištění hospodaření podniku
doby trvání
1. nepřetržitá – nepřetržitě př. technologické postupy, požární hlásiče, sebekontrola
2. občasná – pravidelná – inventarizace
– nepravidelná – přepadovka
funkce
1. komplexní – roční rozbor hospodaření firmy
2. dílčí – využití výrobní kapacity, komplexně na určité činnosti
způsobu vyjádření kontrolované činnosti
1. slovní – hodnocení pracovníků
2. hmotné – splnění plánů v ks, m, l, …
3. hodnotová – kontrola splácení úvěrů, …
kým se provádí
1. interní – vnitřní
2. externí – vnější
Manager
podmínkou jeho úspěchu je splnění určitých předpokladů pro řídící práci
předpoklady:
a) vrozené – temperament, inteligence, talent
b) ty, které se vzděláním a výcvikem dají měnit
Vrozené:
temperament – ovlivňuje celkový profil managera
intelekt – schopnost vidět a klást otázky a řešit problémy, dá se měnit
sociální – rozvíjí se ve styku s lidmi, umění porozumět tomu co si jiní myslí, cítí, říkají a předávat jim vlastní myšlenky a pocity
potřeba řídit – jen ti co chtějí řídit mohou být úspěšní
potřeba moci – musí mít silný vliv na ostatní, nemůže spoléhat jen na autoritu, ale na své schopnosti a dovednosti
potřeba vcítit se – mít pochopení pro pracovníky, vcítit se do jejich potřeb
Získané:
znalosti z oblasti ekonomické teorie, podnikání, metody řízení, sociálně-psychologické poznatky, dobré tělesné a duševní kondice
Manažery je možné rozdělit do 3 stupňů:
top manažeři ŠŘP (špičkoví řídící pracovníci)
– např. ředitel, premiér, předseda a. s.
– nacházejí se na špici pyramidy
– zaměřují se na úkoly jako je koncepční plánování (dlouhodobé, manažer dokáže myslet předem – odhadnout vývoj a dopad za pár let), organizování celé struktury
– má odpovědnost za prosperitu
střední řídící pracovníci SŘP
– např. zástupci ředitele, náměstci 1. ŠŘP
– největší částí jejich práce je získávání a poskytování informací
– sestavování krátkodobých plánů 2. SŘP
– organizují podřízené úseky
operativní řídící pracovníci OŘP (manažeři 1. linie) 3. OŘP
– např. učitelé, mistři, vedoucí dílen
– řešení každodenních problémů Studenti
– krátkodobě plánují
– zapracovávají nové pracovníky
– vypracovávají zprávy a hlášení pro střední řídící pracovníky