Lidské učení můžeme též vymezit výčtem jeho výsledků:
– vědomosti (vnímání, představování, myšlení)
– dovednosti (senzomotorické, intelektové, sociální)
– návyky a postoje
Návyky jsou získané způsoby reagování a chování v určitých situacích a usnadňují chování člověka v běžných životních situacích (raní a večerní čištění zubů, neodkládání požadovaných úkolů apod.)
Vědomosti jsou soustavy představ a pojmů, které si člověk osvojuje. Vědomosti si člověk osvojuje ve škole, prostřednictvím her, televize, knih.
Dovednosti jsou speciálnější než schopnosti. Osvojují se rychleji. Jedna dovednost se může projevit v několika schopnostech. Např. dovednost psaní na stroji má některé společné prvky s hrou na klavír.
Efektivní učení
I. Motivace k učení
II. Soustředěnost v učení
III. Paměť
IV. Učení a inteligence
V. Prostředí, doba a čas učení
VI. Životospráva
VII. Specifické poruchy učení
Podmínky učení
Podmínky učení můžeme rozdělit na vnější a vnitřní.
Vnitřní podmínky:
1) motivace – proč se učím, k čemu mi to je?
2) pozornost – jak se dokážu soustředit?
3) paměť – kolik si toho zapamatuji?
4) inteligence – jak hluboko proniknu do probírané látky, jak jí rozumím?
Vnější podmínky:
1) prostředí – kde se učím?
2) doba a čas – kdy se učím a kolik mám na to času?
3) životospráva – žiju správně a zdravě?