Obsah a druhy interview
Obsah interview:
otázky uzavřené
otázky otevřené
otázky polouzavřené
Druhy interview:
a) strukturovaný (řízený)
b) nestrukturovaný (otevřený)
c) polostrukturovaný (polořízezený)
Průběh rozhovoru – klidné prostředí, motivace a zaujetí, raport, tématická organizovanost, správné kladení otázek (pozor na sugestivní otázky).
Záznam z rozhovoru:
průběžný zápis po jednotlivých odpovědích jinou osobou
videonahrávka
audionahrávka, apod.
1. Dotazník
Pojem: písemné kladení otázek a získávání písemných odpovědí.
Předmět – hromadné získávání údajů.
Struktura dotazníku:
– je potřeba základní problém rozčlenit do podproblémů a pak zvolit jednotlivé položky k podproblémům.
– dotazník obsahuje 3 části:
1) vstupní část ( „hlavička“, cíle dotazníku, pokyny k vyplnění)
2) vlastní otázky
3) poděkování respondentovi za spolupráci
– pravidla k formulaci otázek:
– jasnost
– spíše stručnější znění otázek
– smysluplnost
– jednoznačnost
– jednoduchost
– typy otázek – uzavřené, otevřené, polouzavřené, škálované
2. Didaktický test
Pojem: psychometrická metoda odrážející strukturu žákových sociopsychických a psychických dispozic.
Předmětem je měření žákova výkonu, jeho školní úspěšnosti.
Typy didaktických testů:
testy rychlosti a úrovně (hledisko měření charakteristiky výkonu)
testy standardizované a nestandardizované (podle dokonalosti přípravy a vybavení)
testy kognitivní a psychomotorické (podle povahy činnosti testovaného)
testy výsledků výuky a studijních předpokladů (podle míry specifičnosti učení)
testy rozlišující a ověřující (podle interpretace výkonu)
Typy položek v testu (nejčastěji užívané):
otázky vyžadující krátké odpovědi
úlohy vyžadující doplňování
položky s alternativní odpovědí typu „správně- chybně“
položky vyžadující srovnávání
položky s mnohonásobnou volbou odpovědi
Způsob hodnocení testu: ovlivněn dispozicemi, schopnostmi, motivací, zájmem žáků. Lze užívat klasifikaci 1 – 5, bodové ohodnocení, % hodnocení,…