FORMY SOCIÁLNÍHO UČENÍ
1. Přímé posilování
    nejdelší, velmi zdlouhavé, musí se opakovat, ale výsledkem jsou většinou kladné
    podstata – po žádoucích projevech je jedinec odměňován, po nežádoucích projevech je negativní hodnocení (trest)
    dočasný spoj a jeho posílení je závislé na odměně a trestu
    Odměna – pochvala
                     pohlazení + úsměv
                     věcná cena
                     vyjádření souhlasu
                     prominutí trestu
     Trest – fyzický
                  zákaz
                  pokárání
                  nesouhlas
                  zamračení, odvrácení
→ vede k posílení nebo vyhasnutí spoje
2. Nápodoba
    není spojen s uvědomováním, nezáměrné
    neúplné opakování vzoru
    nevýhody – dochází k nápodobě i nežádoucích, nevhodných věcí
    vliv na to co napodobuji – citové vazby (hlavně kladné) mezi vzorem a napodobujícím
    obsah nemusí být slučitelný s normami
    nenapodobuje všechno, ale pouze něco
3. Identifikace (ztotožnění)
    vzor se kopíruje vždy a všude
    „chci být úplně stejný“
    záměrné, uvědomělé
    koho se týká a kdy
– kdo mě často odměňuje
– protože se bojí ztráty vzoru (když nebudu stejný, tak mě zavrhne)
– zástupné odměňování (vzor je často odměňován)
– kdy mám pocit, že je mi vzor něčím podobný
    objevuje se mezi 4 a 5 rokem
    projevy mého vzoru nemusí být shodné s normami v dané společnosti
4. Verbální
    spoje se posilují pomocí metod, jazykového projevu
    slovní metody – vysvětlení
    uvědomění se určitého projevu
– vysvětlení
– poučení
– metoda požadavku – slovní vyjádření potřeby (podoba prosby, zákazu)
Z pohledu ontogeneze
    dětství – přímé napodobování
    dospělost – řečové
    vždy – identifikace





