Otázka č.26, Kombinované formy a volné formy
a)  cyklické formy  – věty, které jsou uzavřené, samostatné, lze hrát samostatně (suity, sonáta)
  – Nižší cykly
  – Mezityp – cyklus samostatných jednovětých skladeb
  – Vyšší cykly – suitový
kombinované formy – složená jednovětá skladba, obsahuje v sobě dvě či více forem základní (5 dílná)
  – taková forma ztrácí vnější znaky cyklu
b) rozdělení:  – dvoj, troj a vícedílné
1) dle členitosti (počet forem)
                 2) dle způsobu sestavení jednotlivých zakl. forem uvnitř komb. forem
nepravé  – blízko k cyklickým formám (přechod mezi cyklickými formami a mezi pravými kombin.form.)
 cyklus attaca – jeden díl následuje ihned za druhou bez přestávky, každá věta je samostatná, má svůj
        závěr – B. Smetana – Má Vlast – Tábor, Blaník
 cyklická sestava pomocí spojek (mezivět) – mezi jednotlivými částmi místo závěru je připojena spojovací
       část, jejímž prostřednictvím naváže další věta, jednotlivé díly jsou zcela samostatné
       (A. Dvořák – housl. koncert a moll)
pravé  – samostatnost jednotlivých částí se již ztrácí
 sestava z neuzavřených vět nebo dílů – některá věta – ponechána bez uzavření, nemá spojku, závěr. Druhá
      vyplyne, věty ztrácí samostatnost (Mozart – fantazie g moll pro klavír – adagio vplyne do allegra)
 sestava z prolínajících se neukončených dílů – nechybí jen závěrečný akord (takty), ale i části, v symfonických
             básních, program. overturách (Beethoven – c moll – 3. a 4. věta)
Kombinované formy měly i své předchůdce:
Francouzská overtura – Lullyovská PRP – není repríza, ale nová hudba, užíval ji i Bach, Handel
Italská overtura  – sinfonia – největší rozvoj Neapol RPR
Novodobé kombinované formy – dle počtu částí
1) dvoudílná kombinovaná forma – hrozí slabší soudržnost dílů, proto je nutné snižovat kontrast mezi jednotlivými díly,
    vhodné je vyplynutí prvního dílu do druhého
   a) vyrovnané – oba úseky jsou stejně dlouhé
   b) nevyrovnané – úvod 1. věty pomalý, potom sonátová forma – je obohacena
                               o úvod, spojku, codu (kombin. form.)
2) trojdílná kombinovaná forma:
a) vyrovnaná – stejně dlouhé díly
   b) vyvážená – střední díl je kratší, krajní stejně dlouhé
   c) nevyrovnaná – jiná délka
c) volné formy  – bez přesné stavby, charakteristická je nespoutanost, chaos, hudba plyne stále kupředu, s motivy
    se nepracuje, chybí propojenost celku, témata se vynoří bez přípravy, potom zanikají nezpracovány
  – forma působí improvizačně, větné díly se spíše k sobě přistavují
  – užití této formy je často vyvoláno mimohudebním dějem, náladou autora (zklamání, deprese..)
  – roztříštěnost, nesourodost – nebezpečí rozpadu
  – někdy na volnou formu napovídá i název – fantazie, meditace, jindy ne (rapsodie, nokturno)
improvizace  – hra bez přípravy
fantazie  – vyrůstá z improvizace (renesance – Dowland)
  – v baroku je oblíbené, tvořila spolu s fugou (protiklad, přesnost, řád) dvojici
  – užívala se též v 18. století (Mozart  fatazie c moll), největší rozvoj v 19. stol. (Smetana-fant.)
   – typické znaky: modulace, malá motivická práce, improviz. charakter, zastávky, odbočky,
    proložení virtuozními prvky – pasáže, rozložené akordy)
parafráze  – virtuozně, improvizačně zpracovává tématický materiál jiné skladby (mistr F. Liszt – řada
    klavírních parafrází), opak parafráze je trankskripce – opis, přestylizování skladby pro
    jiný nástroj . maximální přesnost
impromptus  – volný charakter, mnohdy ale mívá pevnou formu





