15. ČESKÉ MALÍŘSTVÍ 19. STOLETÍ
– pokrok ve vědě a technice
– nutnost probudit rozum člověka – osvícenství
– zatímco dosavadní umělecké slohy trvaly celá staletí, nyní se začínají střídat po  několika málo desetiletích
– vůdčím oborem se stává výtvarné umění – malířství
KLASICISMUS
– v českých zemích přinesla vláda osvícenského panovníka Josefa II mnoho pokrokových reforem
– němčina jako úřední jazyk, germanizace – posílení češství – NO
– 1799 Akademie
– akademie zaměřena na Kresbu
– Josef bergler – kreslil české hrady, návrh na oponu pro Stavovské divadlo
– Karel Postl – ideální krajiny komponované do tří plánů – tmavší se stromem na okraji, střední s architekturou a světlé pozadí s výhledem do dálky
– Antonín Mánes – vedl krajinářskou školu na akademii
               – romanticky rozervané scenerie Kokořín
               – krajiny s realistickým denním světlem
– Antonín Machek – portréty s psychologickým rozlišením, objektivní realismus, historická malba
– František Tkadlík – náboženské obrazy prostoupeny harmonickým lirismem
                      Ředitel akademie
                      Portréty josefa Dobrovského
                      Potopa





