5. Třídění psychických jevů
psychické procesy – poznávací – vnímání – zachycujeme jím to, co v danou chvíli působí na naše smysly
– zrakové, čichové, sluchové, chuťové, hmatové, pohybové
– výsledkem – počitek – obraz jednotlivého znaku vnímaného předmětu
– nejjednodušší element poznávání
– vjem – obraz vnímaného předmětu jako celku
– představování – odraz předmětu nebo jevu, který jsme vnímali někdy v minulosti
– paměťové – obraz předmětu v podobě, v jaké byl dříve vnímán
– fantazijní – obraz předmětu, jak jsme ho nikdy dříve nevnímali
– snění – vytváření představ o budoucnosti
– rekonstruující fantazie – při čtení knihy
– tvůrčí fantazie – umělci, vynálezci, konstruktéři
– myšlení – v úzkém vztahu k vnímání a paměti
– pomáhá chápat zákonité souvislosti, podstatou je vykonávání určitých myšlenkových postupů – analýza, syntéza, srovnávání, abstrakce, indukce, konkretizace, dedukce
– slouží k řešení problémů, hledá cestu, jak jej vyřešit
– předmětné – zobecňuje obrazy vznikající při vnímání a představování
– vyskytuje se i u některých druhů zvířat
– obejde se bez řeči
– abstraktní – řeč je nepostradatelnou součástí
– specificky lidské, rozvíjí se v podmínkách lidské společnosti
– pojem – základní výsledek myšlení
– zobrazení obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů
– je slovně vymezen, nemá názorný charakter
– řešení problémů – na základě zkušeností – provádíme automaticky, podle
toho, co jsme se naučili – oblékání, psaní
– algoritmické řešení – úkol, který jsme dosud neřešili, ale pro řešení můžeme použít známý postup
– tvůrčí řešení – vyžaduje ho každý problém, který nelze řešit na základě dosavadních zkušeností x lze použít i místo algoritmického řešení
má několik fází – existence problému, který chceme řešit
– přípravná fáze – seznamujeme se s problémem, hledáme prostředky jeho řešení, přicházejí na mysl východiska
– inkubační fáze – problém je mimo naše vědomí, vědomě na něm nepracujeme, nevěnujeme mu pozornost
– nápad řešení – náhlý silný prožitek, kdy problém pochopíme v jeho celistvosti
– ověření – navržené řešení propracováno, vyzkoušeno, testováno – pokud řešení obstojí, problém je vyřešen
– řeč – slouží k dorozumívání, základní podmínka zachování společnosti
– specificky lidská záležitost
– základní formou mluvená řeč, psanou formu si člověk osvojuje později
– mluvenou řeč doprovází mimoslovní sdělování, které může sdělení upřesnit
– paměť – soubor psychických procesů a vlastností, které umožňují osvojení, zapamatování,
uchování a vybavení si zkušeností – proces odrazu minulé zkušenosti v našem vědomí
– souvisí se všemi psychickými procesy
– zraková, sluchová, čichová, pohybová – souhrnně názorná paměť
– slovně-logická – týká se toho, co je vyjádřeno slovy
– krátkodobá (jen po několik sekund) x dlouhodobá
– bezděčná (snadno si zapamatujeme něco, co nás výrazně upoutá) x záměrná
– fáze paměti – zapamatování – uložení si něčeho do vědomí (záměrné či neúmyslné)
– uchování v paměti – ne vše, člověk zapomíná, nutnost opakování
– vybavování si – znovu si uvědomujeme zapamatované zážitků – vybavený
zážitek není nikdy přímou kopií zážitku původního
– znovupoznání – pokud si nemůžeme něco vybavit, hledáme zdroj poznatků, např. začneme číst knih a uvědomíme si, že jsme ji vlastně už četli
– individuální rozdíly v paměti – rychlost, přesnost, vybavování si, trvalost uchování
– podmínky zapamatování – rozsah textu, názorné prostředky (zvýraznění), uspořádání
– motivační – city – hodnotí objekty našeho poznávání, naší činnost, její průběh a produkty
– základními vlastnostmi jsou libost a nelibost
– znaky – subjektivnost – jsou u každého člověka jiné
– spontánnost – jsou nezávislé na vůli
– předmětnost – vždy spojeny s osobou předmětem nebo myšlenkou
– polarita – protikladné dvojice, přechází z jednoho extrému do druhého
– ovlivňují průběh psychických procesů (vnímání, představy, myšlenky)
– mohou se přenést z jednoho člověka na druhého
– nižší – souvisejí s uspokojováním biologických potřeb
– vyšší – morální – přátelství, láska, vlastenectví, pocit odpovědnosti
– estetické – provázení prožívání něčeho krásného, podstatnou úlohu mají vlastnosti vnějšího vzhledu – při vnímání uměleckých děl, zařízení bytu
– intelektuální – vznikají při získávání nových poznatků
– nálady – mají delší trvání, působí na ně události i lidé okolo spolu s vnitřními
podněty, ovlivňovány sociálními vztahy, nejsou tak silné jako afekty
– afekty – krátkodobé x silné, probíhají bouřlivě, provázeny vnějšími projevy
– vášně – silné, pevné a hluboké, často ovládají myšlení a činnost člověka
– hodnotné (vášeň pro práci, umění) x zhoubné (alkohol, hazard)
– vůle – záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vytčeného cíle
– přípravná fáze – předběžné vytyčení cíle, velká aktivita jedince
– rozhodovací fáze – vybírání konkrétního cíle a způsobu jednání – rozhodujeme, zda je cíl reálný a kterými prostředky jej můžeme dosáhnout
– provedení – realizace rozhodnutí, dosažení spjato s překonáváním překážek
– po dosažení se dostavuje radost, uspokojení x negativní pocity
– dlouhodobý proces, důležitou roli hraje výchova a sebevýchova
– uplatňují se vlastnosti, které si člověk vytváří jako osobnost – ráznost, rozhodnost, činorodost, vytrvalost, soustředěnost, sebekázeň, určenost
psychické stavy – ovlivňují průběh psychických procesů, jejich přesnost a úroveň
– dočasné – přechodná nálada, nerozhodnost, únava, ospalost
– stálé – trvalá nálada, citové vztahy
– pozornost – zajišťuje soustředěnost jedince po určitou dobu na určitý jev nebo činnost
– předmětem mohou být jevy vnějšího světa i naše vlastní duševní jevy
– působí na ni zdravotní stav, citové procesy, potřeby a zájmy
– úmyslná (spojena s vynaložením určitého volního úsilí) x bezděčná
– podmíněna stavem bdělosti organismu, zvyšuje se upozorněním či očekáváním
– rutinní činnosti nevyžadují mnoho pozornosti
– schopnost déletrvající pozornosti roste od dětství k dospělosti
– roztržitost – neschopnost se soustředit na to, co je v dané chvíli důležité
psychické vlastnosti – dlouhodobé a stálé znaky osobnosti – temperament, charakter, rysy osobnosti, schopnosti