Cíle reklamy a reklamní styly
Reklama
– má být koncepční, plánovitá, což zajišťuje reklamní plán
– reklamní plán vychází z cílů propagace, hlavně reklamy
– obsahuje volbu reklamních médií, řeší tvorbu reklamního sdělení (jaké požadavky dát firmě, komu zadat) a obsahuje rozpočet na reklamu
Funkce reklamy
1. informativní
2. přesvědčovací
3. připomínací
Cíle reklamy
1. zvýšení prodeje
2. tvorba silné značky
3. posílení pozice na trhu a finančních pozic
4. zlepšování jména, pověsti firmy
5. motivace vlastních pracovníků
6. rozšíření distribuce a zvýšení její efektivnosti
Tvorba rozpočtu
– reklamní rozpočet bývá součástí celkového rozpočtu stimulačního mixu
– podíl reklamy ovlivňuje celková výše rozpočtu, cíle firmy, předmět reklamy, ceny reklamním médiím
– při tvorbě rozpočtu se používají nejčastěji dvě metody:
a) na reklamu se vyčlení určitá částka a ta se podle stanovených kritérií rozdělí na jednotlivé projekty
b) vykalkulují se potřeby peněz na konkrétní projekty a tyto částky se pak sečtou
– mezi další metody patří sestavení rozpočtu procentem z prodeje
– další metoda je srovnání s konkurencí
Tvorba reklamy
– firma si může reklamní sdělení vyhotovit sama nebo zpracování zadá specializovaným agenturám
– typ reklamního sdělení závisí na cílech, na tržním segmentu, na fázi procesu rozhodování kupujícího a na životním cyklu
– sdělení může mít charakter uvádějící, informativní, přesvědčovací, připomínací
– vlastnosti reklamního sdělení: reklama musí být v souladu s právními normami, zejména s ustanoveními s právními předpisy, účelnost, důvěryhodnost, poutavost, vkusnost
Reklamní styly
– nálada a image
– fantazie
– běžný život
– hudební styl
– doporučující posudek
– odborný posudek
– vědecký posudek
– symbol osobnosti