PODSTATA PROCESU MYŠLENÍ, FORMY A DRUHY
MYŠLENÍ
Vyšší poznávací proces
Nemusí být bezprostředně zapojeny naše smysly, ale stojí na nich
poškození smyslů → odráží se to v procesu myšlení
  Např. Dítě od narození nevidomé, bude s největší pravděpodobností opožděné
Je to proces zprostředkovaného a zobecněného poznávání skutečnosti
Při myšlení operujeme s podstatnými vlastnostmi jevů a myšlení
MYŠLENKOVÉ OPERACE
na nich spočívá podstata myšlení
Indukce, dedukce, analogie
1. Analýza
        rozklad určitého celku na části
        předmět rozčleněn na části
        např. jablko je kulaté a červené
                  rozdělení slova na samostatné hlásky
2. Syntéza
        spojení určitých vlastností, častí v celek
        př.: je to kulaté
3. Srovnávání
        zjišťujeme podobnost (rozdílnost) mezi několika předměty
        u dětí se trénuje pomocí různých her
4. Abstrakce
        konec předškolního věku
        člověk je schopen vydělit hlavní podstatnou vlastnost předmětu
        stranou nechává nepodstatná vlastnosti
        např. tabule je zelená, obdélníková, dřevěná …… obec. vl
5. Zobecnění (konkretizace)
        spojujeme předměty nebo jevy do určitých skupin podle podstatných společných znaků
        např.  jablko se dá jíst, hruška se dá jíst → ovoce se dá jíst





