SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA
rozděluje se na několik oborů, vychází z oblasti postižení (psychická, receptivní (smyslová) a tělesná oblast)
Oblasti
I. Psychická oblast
rozlišujeme 2 obory
Psychopedie
zabývá se výchovou a vzdělávání jedinců s rozumovými defekty
předmětem péče jsou všichni jedinci s různým stupněm mentální retardace
na rozhraní duševní a onemocnění
péče o jedince s epilepsií (záchvatové onemocnění, které v podobě velkých epileptických záchvatů může časem
poškodit strukturu mozku
Etopedie
étos = mrav
výchova a vzdělávání jedinců mravně narušených (problémových jedinců)
jedinci u nichž se objevují krádeže, chorobná lež, mají poruchy v oblasti sociálních projevech – autisté, vražda,..
péče o toxikomany,….
II. Receptorická oblast (smyslová)
rozlišujeme 4 obory
Optopedie
výchova a vzdělávání jedinců se zrakovými defekty
jedinci s refrakčními vadami (dalekozrakost, krátkozrakost → integrace velice snadná)
jedinci s úplnou ztrátou zraku (nevidomost)
narušení okohybných nervů – šilhavost
Surdopedie
výchova a vzdělání jedinců (se sluchovými defekty) s úplnou ztrátou sluchu
řečový projev je postižen v důsledku toho, kdy ke ztrátě sluchu došlo
hluchoněmota – nikdy úroveň nedosáhne normálu
ztráta po 7. roce – ohluchlost – řečový projev nemizí, je pouze narušena zevní stránka (křičí,…)
Akupedie
výchova a vzdělání jedince s částečnou ztrátou sluchu – nedoslýchavost
Logopedie
výchova a vzdělání jedince s defekty řeči
například – vývojové vady řeči, omezený vývoj řeči (řečový projev nikdy nedosáhne normálu)
Neurózy řeči
funkční defekt, narušení sociálních vztahů
koktavost, oněmění, mluvní negativismus
Poruchy zvuku řeči
huhňavost – otevřená (nedotýkáme se jazykem ani zubů ani patra)
– uzavřená (anomálie nosní přepážky)
brebtavost (nejčastěji narušeno tempo řeči)
Poruchy výslovnosti
patlavost
III. Tělesná oblast
Somatopedie
výchova a vzdělání jedince s tělesným postižením
Míra zapojení jedince do společnosti – resocializace
1. Integrace
handicapovaní jedinci se zcela a úplně zapojují do společnosti
například u refrakčních vad
2. Adaptace
handicapovaný jedinec se přizpůsobuje prostředí nebo prostředí se přizpůsobí jedinci
například – ploché nohy (žádná turistika, vhodná obuv)
3. Utilita (užitečný)
jedinec je ve většině případů závislí na péči druhých
bez péče není schopen samostatného zapojení do života
například – imobilní jedinci, ….
4. Segregace = inferiorita
jedinec je zcela a úplně závislí na péči druhých
Metody speciální pedagogiky
1. Reedukace = znovuvýchova
podstatou je zdokonalování v činnosti v oblasti postižené
například – naslouchadla, po sundání sádry
2. Kompenzace = vyrovnání se
snažíme se zlepšovat funkci v oblasti nepostižených orgánů
například – úplná ztráta sluchu → zdokonalí se hmat, čich, zrak
3. Rehabilitace = znovuuschopnění
systém metod, kterými se snažíme upravit projevy jedince ve společnosti (například čůrat na záchodě,…)
tělesná cvičení, psychologická příprava
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
Speciální pedagogika a její subdisciplíny 1
Diagnostické a terapeutické metody ve SP 2
Druhy terapie 3
Články na hledaný výraz „Základní otázky speciální pedagogiky“ naleznete na bezuceni.cz