B) Individuální rozhovor dělíme na:
I.Volný – necháme žáka spontálně vyprávět na téma, se kterým sám přijde nebo které navodíme. Důležité pravidlo: něměli by jsme do vyprávění zasahovat – napomínat apod. Můžeme rozhovor usměrnit -> vést rozhovor tím směrem, který sledujeme.
Nevýhody:
Rozhovor trvá relativně dlouho.
Musí být vhodná situace, aby žák byl schopný spontánně povídat.
II.Řízený – si předem připravíme formulaci a znění a pořadí otázek jak je budeme klást. Zpaměti, nebo na papíře.
Výhoda:
můžeme si rozhovor připravit předem a být vpředu
3. Průběh rozhovoru – musíme zvážit v jakém prostředí budeme vést rozhovor.
Závaznější, nebo choulostivější informace nám asi žák neřekne někde na chodbě, sborovně apod. Při výzkumech může být použito techniky (videokamera, průhledné sklo – ne běžná situace). Hned po skončení rozhovoru si uděláme poznámky. V průběhu rozhovoru by to bylo pro žáka nevhodné.