Arménie a Gruzie
Arménie
– navazují na perskou říši, postupně se vyměňovali z perské nadvlády
– nejstarší zmínka je z r. 519 př.n.l. ,, Hajastan – území dnešní Arménie
– část arménského území leží v Turecku (Ararat – sv. hora)
– je to národ biblický,
– Arménská kultůra je velice bohatá (rukopisy , díla antických autorů – dochovaly se díky různým překladům do jiných řečí)
– Meštrop Maštoc – byl tvůrcem latinky a abecedy gruzínské
– Tvorba feudálních vztahů, lenních vztahů,
– Nacharar – senior ( v dnešní arménštině je to Ministr)
– Posléze se stala obětí chalifátu a Selžutských Turků
– Zůstal zachován princip personality práva ( zůstalo jim právo)
– Přelom 9 až 10 stol. se vytvořil nový státní útvar – posléze vyvrácen Turky
– Poté vytvořena „malá Arménie“
– Do oblasti Arménie zasáhli křižáci
– Existovaly dvorské úřady
Právo: dochovány texty
– nejstarší právní předpisy jsou spíše obyčeje nebo kanony – právo církevní nebo kanonické
– Gošavang – byl to církevní hodnostář, sestavil zákoník
– Sembat Sparapet – upravený text Sudebnímu
Arménská církev – založená v r. 301 , byla státem ve státě, byla nositelkou tradice arménské kultury i v dobách kdy byla Arménie obsazena okupanty
– Hl. sídlo má církev v Ečmiadzinu , je zcela samostatná
– Matenadaran = archív rukopisů v Ečmiadzinu
– Církev byla postavena i bojovně, kláštery sloužily také jako pevnosti a útočiště (skrýše) před nepřátely (v horách)
– Chačkary – náhrobní kameny (kamenické skvosty) neexistují dva podobné chačkary
Gruzie
– r. 1801 Vachtang VI. vydal zákoník
– Charles Aznavur
Gruzínská církev
– v čele hodnostář (katolikos)?
– Více inklinuje k pravoslavným
– Kostely jsou velice strohé v zařízení,