PODSTATA, VÝZNAM PROCESU UČENÍ
UČENÍ
existuje více jak 30 teorií učení
vymezujeme v nejširším slova smyslu
jakékoliv obohacování individuální dovednosti
pouze u člověka – cílevědomé, proces záměrný
probíhá v průběhu celého života
může být systematický
u člověka – od 3 roku (uvědomění sebe sama)
základem učení je podmiňování (vytváření dočasných spojů)
spoj v předním mozku nebo podhoří (vrozené aktivity nepodmíněné)
podmínění – propojení podhoří s šedou kůrou mozkovou
VÝSLEDEK UČENÍ
výsledkem učení je poznatek (vědomost, dovednost nebo zvyk a návyk)
1. Vědomost
teoreticky získaná zkušenost
– výsledkem konkrétního myšlení
výsledek receptorů (smyslů) – zrak
poznatek přijímaný od generace předků
například – tabule = název ustanovený předky
– výsledkem abstraktního myšlení
1 + 1 = 2
2. Dovednost
automaticky prováděná činnost za účasti vědomí („musím u toho myslet“)
například – jízda na kole – šlapání – automaticky, ale musím dávat pozor kolem sebe – vědomí
3. Návyk a zvyk
prováděna automaticky
– zvyk
jednoduchá aktivita – čištění zubů
– návyk
kumulace více zvyků – ranní vstávání