Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru.
Vyslovil 7 zákonů aby hra byla hrou.
– hra není v životě hlavní, ale vedlejší
– hra slouží nejen ke zdraví těla, ale i ducha
– hra nesmí být nebezpečná
– hra má být přípravou k vážné činnosti
– hru je nutno včas ukončit
– při hře je potřeba dozor
– hru je nutno brát vážně
Komenský jako pedagog má světový význam. Obsah jeho díla předstihl myšlenkově dobu a stal se základem pedagogických věd.
VÝZNAM KOMENSKÉHO PEDAGOGICKÉHO DÍLA:
Jeho dílo obsahuje – filosofii a teorii výchovy jako celoživotního procesu
– didaktiku obecnou a speciální
– filosofii a teorii jazykového vyučování
– školskou organizaci a pedagogiku dospělých
PODNĚTNÉ PRVKY I PRO DNEŠNÍ DOBU:
• myšlenka demokratické výchovy, požadavek rovného práva na vzdělání pro všechny
• výchova a přirozený vývoj člověka mají být v jednotě
• výchova jednotlivce má být v souladu s výchovou kolektivní
• výchova a společenská náprava spolu úzce souvisejí
• výchovně složky mají vytvořit jednotu
• výchovný postup má být nezávislý, založený na mateřském jazyce
• je potřeba rozvíjet touhu po poznání a tvořivou činnost
• spojovat teorii s praxí a školu se životem
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
25. Renesanční filozofie
RENESANČNÍ FILOZOFIE
11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
Renesance a humanismus (14. – 16.století)
Renesanční „přírodní“ filosofie
GALILEO GALILEI (1564 – 1642)
10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
Naturalismus – přírodní filozofie
Koperníkovský obrat
Francis Bacon (1561 – 1626)
21. Křesťanská a renesanční filosofie
THOMAS MOORE
1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem. B)
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky. D)
Články na hledaný výraz „Filosofie období renesance“ naleznete na bezuceni.cz