10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
renesance = znovuzrození; 14.- 16. stol.
RENESANCE
= jedna z nejvýznamnějších epoch společenského a duchovního vývoje evropských zemí -> kulturní, ekonomický a politický vzestup v 14. – 16. stol.
– vznik v Itálii na přelomu 13. a 14. století -> odtud se šíří do Evropy
– předpoklady k vzniku:
o úspěchy ve velkých námořních plavbách
o prudký rozvoj poznání -> stoupá úroveň obecné vzdělanosti
o rozvoj věd
o podmíněno bohatstvím měst -> hl. šiřitel měšťanstvo
– období mezi gotikou a barokem:
o nový způsob života a myšlení
o obrat k člověku -> pokles víry k pozemským radostem
o inspirace a vzory v antické kultuře a návrat k ní -> zájem o latinu a řečtinu
HUMANISMUS
= myšlenkový proud renesanční doby
– touha po pravdivém poznání člověka -> důraz na přirozené lidské schopnosti a vlastnosti -> snaha stát se dokonalejším
– mládež vychovávána světsky – v duchu kalokagathie
– základ humanistické učenosti = dokonalé jazykové vzdělání -> hl. klasické jazyky: řečtina, latina + hebrejština
– r. 1450 – Jan Gutenberg – vynález knihtisku => možnost šíření humanistických myšlenek = kulturní přelom
renesanční věda:
-> rozvoj přírodních věd:
– matematika – zavedeny imaginární veličiny
– mechanika – objev zákona volného pádu
– astronomie:
o Mikuláš Koperník – polský astronom, zdůvodnil heliocentrický obraz světa: Slunce e středem Vesmíru a obíhají kolem něj planety + předpoklad rotace Země kolem své osy
o Jan Kepler – německý hvězdář, žil na dvoře Rudolfa II., sestrojil dalekohled
o Galileo Galilei – pronásledován inkvizicí, donucen odvolat své učení o kulatosti Země, aby se zachránil před upálením a mohl tak dokončit své vědecké dílo
o Tycho de Brahe – dánský astronom, Keplerův spolupracovník v Praze
renesanční architektura:
= první umělecký sloh konce středověku a počátku novověku
– znaky:
o kamenné kvádry nebo cihly
o vodorovné římsy, svislé sloupy – hl. jónský
o půlkruhový nebo oválný oblouk; místo žebrové klenby oblouková klenba
o základní tvary: čtverec, obdélník, krychle
o arkády = oblouková podloubí
o stavba často spojena se zahradou – oživená jezírky, fontánami
o fasády zdobeny rustikou (= obklad neotesanými kameny nebo jejich napodobeninami) nebo sgrafity
typické stavby:
zámek – sídlo šlechty, přepych a pohodlí
palác – sezónní sídlo + kašny, míčovny, letohrádky atd.
vily, chrámy, mosty, měšťanské domy
– stavitelé:Fillipo Bruneleschi (dóm ve Florencii), Donato Barmate (nádvoří Vatikánu), Benedikt Ried (Ludvíkovo křídlo paláce na Hradě)
– renesanční stavby: letohrádek Hvězda, Lobkovický palác na Hradčanském náměstí, letohrádek královny Anny = Belveder, zámky na Loiře ve Francii atd.
výtvarné umění:
– sochařství – antické vzory, snaha zobrazit co nejvěrněji krásy lidského těla
o Donatello: David, Máří Magdaléna
– malířství – znovuobjevení přirozenosti a půvabu nahoty člověka -> akt
– technika: fresky, desková malba, knižní malba, olejomalba
o Sandro Boticelli – obraz Zrození Venuše
o Tizian – Venušina toaleta, Mariina cesta do chrámu
– další všestranné osobnosti
o Leonardo da Vinci – sochař, malíř, architekt: Mona Lisa, Dáma s hranostajem, Poslední večeře Páně
o Rafael Santi – portréty -> hl. Sixtinská madona
o Michelangelo Buonarroti – malíř, sochař, architekt: sochy – Mojžíš, David, Pieta + výzdoba Sixtinské kaple – fresky Poslední soud a Stvoření světa
– HUMANISMUS V ČECHÁCH
převážně naukový ráz literatury:
– latinští humanisté
o Jan z Rabštejna
– národní humanisté
o Viktorín Kornel ze Všehrd
– cestopisy:
o Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic
– kroniky:
o Václav Hájek z Libočan
o Jan Blahoslav
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
25. Renesanční filozofie
RENESANČNÍ FILOZOFIE
11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
Renesance a humanismus (14. – 16.století)
Renesanční „přírodní“ filosofie
GALILEO GALILEI (1564 – 1642)
10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
Naturalismus – přírodní filozofie
Koperníkovský obrat
Francis Bacon (1561 – 1626)
THOMAS MOORE
21. Křesťanská a renesanční filosofie
1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem. B)
Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru. C)
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky. D)
Články na hledaný výraz „Filosofie období renesance“ naleznete na bezuceni.cz