Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky.
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky
1. princip CÍLEVĚDOMOSTI
– jasné stanovení cílů
– cíle dostatečně zdůvodnit, objasnit
2. princip SOUSTAVNOSTI (systematičnosti)
– výchovné podněty uspořádány do zdůvodněných systémů
– působení pedagoga na jedince co nejsoustavnější
– výchova usiluje o vědecký rozvoj jedince
3. princip AKTOVNOSTI
– opřít se o samostatnou činnost jedince
– aktivizovat jeho poznávací, citové a volné procesy
– opírat se o jeho zájem, stimulovat jej, …
4. princip NÁZORNOSTI
– nejdůležitější princip J.A. Komenského
– vycházet ze smyslového vnímání předmětů a jevů skutečnosti
– opírat se o dosavadní představy a zkušenosti
– rozvíjet nazírací a představovací schopnosti
5. princip UVĚDOMĚLOSTI
– osvojené učivo ve formě jasných představ a přesných pojmů. Soudů a úsudků
– zkoumané jevy promýšlet
– získané vědomosti správně vyjadřovat
– využití vědomostí v praxi
6. princip TRVALOSTI
– opakování a procvičování
– důsledkem zachování předchozích základních principů
7. princip PŘIMĚŘENOSTI
– přiměřené pracovní tempo
8. princip EMOCONÁLNOSTI
– probouzet citové prožitky jedince
– opírat se o ně
– udržovat trvale radostnou atmosféru
9. princip JEDNOSTI VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
25. Renesanční filozofie
RENESANČNÍ FILOZOFIE
11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
Renesance a humanismus (14. – 16.století)
Renesanční „přírodní“ filosofie
GALILEO GALILEI (1564 – 1642)
10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
Naturalismus – přírodní filozofie
Koperníkovský obrat
Francis Bacon (1561 – 1626)
21. Křesťanská a renesanční filosofie
THOMAS MOORE
1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem. B)
Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru. C)
Články na hledaný výraz „Filosofie období renesance“ naleznete na bezuceni.cz
Opravdu pěkný stránky…člověk tady toho najde skutečně mnoho. Skvěle věcně jsou napsané… Opravdu se mi líbí!
– princip přiměřenosti znamená volbu tempa, rozsahu, apod., který žák/student je schopen vstřebat (akceptovat)
+ princip postupnosti zajišťuje kontinuitu edukačního procesu, tj. učivo navazuje na předchozí, nové staví na dříve osvojeném apod.