10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
– renesance = znovuzrození, obnovení => charakteristika – týká se antické kultury (cca 150 let):
– odráží se přechodem od středověku
– počátky renesance už v pozdní scholastice
– nejdříve se projevuje ve výtvarném umění – Florencie (už ve 14. stol.)
= světový názor spojený s uměním – vznikal postupně:
o „podhoubí“ renesance = italský humanismus v literatuře -> ze slova humani = lidské -> jde o vzdělání čistě lidské, ne jen teologické -> vzor v antice
– filosofie humanistického období:
o snaha navázat na antiku
o snaha navázat na Platóna -> založena Platónská akademie
o nezaujaté posuzování řecké a římské filosofie = hlavní zásluha
– vyrostla z humanismu -> zasáhla všechny odvětví života (lékařství, právo, obchod, výtvarné umění, sochařství)
Periodizace:
§ 3 charakteristické období:
o humanisticko – centropolitické – zaměření k člověku -> odtržení od scholastiky + návaznost na antické systémy: Platón, Aristoteles, stoicismus
= eklektivní období – pasivní přijímání myšlenkových
o novoplatónské období – Mikuláš Kusánský
o přírodní filosofie (pol. 16. stol. – poč. 17. stol.)
-> úvahy o planetách a postavení Země a Slunce
– Giordano Bruno, Johannes Kepler, Galileo Galilei
+ státoprávní úvahy
+ význam: dopředu přírodní vědy -> vydělení názoru na přírodu:
§ panteismus = ztotožnění člověka s přírodou
– osobnosti, které ovlivnily renesanci – hl. literatura:
o Itálie:
§ Dante Alighieri – Božská komedie
– křesťanské nazírání: Očistec – motiv 7 smrtelných hříchů
§ Francesco Petrarca = otec humanismu
– zaměření na lidskost, na člověka -> renesanční pojetí lásky – milostné básně, láska
§ Giovanni Bocciaccio – Dekameron
– vypovídá a je zaměřené na pozemský život -> ukazuje obrat renesance a humanismu
§ N. Machiavelli – Vladař
– nauka o státu -> hledá ideální formu státu – názor, že je potřeba silný panovník = silný -> obhajuje absolutismus
§ Boticelli, Tizian, Da Vinci atd.
o Francie:
§ Francois Rabelais – nejvýznamnější, proticírkevní názory
§ Michel de Montaigne
– předmět zkoumání = snaha dívat se do nitra člověka -> lidský život je podřízen samotnému individuu
– etika: člověk má milovat všechny bez rozdílu
o Nizozemí:
§ Erasmus Rotterdamský – spis Chvála bláznovství
– vyjadřuje ideál humanismu a renesance:
• lidská harmonie
• společenská harmonie
• výzva k náboženské toleranci = nová myšlenka
o Anglie
§ William Shakespeare
§ Thomas More – kniha Utopie
o Španělsko:
§ Miguel de Cervantes
o Německo:
§ Dürer
o Čechy – dva proudy:
• latinský : Jan z Rabštejna,
• český: Viktorín Kornel ze Všehrd, Daniel Adam z Veleslavína, Kryštof Harant z Požic a Bezdružic
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
25. Renesanční filozofie
RENESANČNÍ FILOZOFIE
11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
Renesance a humanismus (14. – 16.století)
Renesanční „přírodní“ filosofie
GALILEO GALILEI (1564 – 1642)
10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
Naturalismus – přírodní filozofie
Koperníkovský obrat
Francis Bacon (1561 – 1626)
THOMAS MOORE
21. Křesťanská a renesanční filosofie
1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem. B)
Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru. C)
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky. D)
Články na hledaný výraz „Filosofie období renesance“ naleznete na bezuceni.cz