pokračování – MALÍŘSTVÍ
Francie
– uměřený klasicismus (oficiální sloh za krále Ludvíka XIV.)
– vliv Carvaggia
Nicolas Poussin
Studium antiky – mytologické a alegorické kompozice (usiloval o nadosobní řád a harmonii, pevný, sevřený tvar).Říše flóry (insp. Ovidiem), Čtyři roční období (náměty ze St. zákona),
Charles le Braun
Dvorní malíř Ludvíka XIV., uměl. diktátor, ředitel akademie.Maloval náb., mytolog. a alegor. obrazy, fresky, navrhoval goblény, sochy a nábytek.
Španělsko
D. Velázquez
Triumf Bakcha (mytolog. námět jako veselý lid. žánrový výjev), Předání klíčů od pevnosti Bredy (akt kapitulace jako přátelské setkání dvou generálů).Psych. charakteristika, podobizny dvorních bláznů, portréty.Dvorní dámy (vrchol. dílo).Ovlivnil Edouarda Maneta.
Petr Pavel Rubens
Portréty, náb. a mytolog. kompozice.Byl zakladatelem vlámského barokního malířství.Vrátil se k světlému podkladu a jásavému koloritu.Dramatický patetický styl strhuje, ohromuje i dojímá.Tvarové a pohybové nadsázky a stupňuje zářivost barev.
Vztyčení kříže, Snímání kžíže, Medicejský cyklus, Umučení sv. Tomáše.
Rembrandt van Rijn
Výtečný portrétista (Vlastní podobizna se Saskií).Jeho dílo patří k nejrozsáhlejším – 800 obrazů, 300 grafických listů a 2000 kreseb.Vyšel z caravaggiovského stylu holandských tenebristů a osobně pojal temnosvit.Tváře portrétovaných byly oduševnělé.
Noční hlídka – vrchol jeho tvorby a zároveň nové pojetí skupinové podobizny.
Vnitřní uklidnění, duš. charakteristiky portrétovaných, v náb. obrazech představuje skut. lidi s jejich myšlenkami a city.Jeho kolorit se soustřeďuje na několik barev, z kt. míchá odstíny.
Čechy a Morava
Raný barok:
Karel Škréta
Svatováclavský cyklus.
Portrét rodiny řezače drahokamů Dionysia Miseroniho.
Portrétista, podobizny šlechticů, měšťanů, umělců, úředníků a církevních hodnostářů – symsl pro psych. char. postav a kultivované barevné podání.
Pašijový cyklus – hl. dílo jeho posl. období.
Vrcholný barok:
Jan Kryštof Liška (kolem 1650-1712)
Ve své tvorbě zvýrazňuje lyrické a citové složky výrazu.
Petr Brandl (1668-1735)
Koloristicky uvolněná kontrastní šerosvitná malba.Inspirace sev. Itálií.Usiloval o dramatický výraz.
Podobizny, autoportréty – psych. charakteristika.Dynamismus.
Jan Kupecký (1667-1740)
Portrétista, svůj osobitý styl si vypracoval pod vlivem benátských koloristů a temnosvitné malby boloňské a římské.Nechal se insp. franc., vlámskýmy nebo holandskými portréty.Portrétoval cara Petra Velikého.Usiloval o psych. char. zobrazovaných osob – soustředil se na výraz obličeje a živou hru rukou.
Václav Vavřinec Reiner (1689-1743)
Freskař.Začal jako malíř bitev a dramat. krajin (Jindřich z Valdštejna přivádí Přemyslu Otakarovi II. svých 24 synů na stropě hl. sálu zámku v duchcově, Gigantomachie nad schodištěm Černínského paláce v Praze, Alegorie Umění, Posl. soud v kupoli křiž. kostela v Praze).Ve stř. období dosahuje kolorit a opojení smysly účinku téměř tiepolovského (Nanebevstoupení Krista v kapli zámku Jemniště, Legenda a glorifikace sv. Jana Nepomuckého v klenbě kostela sv. J. Nep. na Hradčanech).V posl. období se styl Rainera zklidňuje a vyrovnává (cyklus z dějin Zbrasl. kláštera).
Kromě fresek vynikl i jako portrétista (Autoportrét a Podobizna manželky Veroniky).dále barokní krajiny s lovem na zvířata (Orfeus se zvířaty) a oltářní obrazy.